Bayramdan sonra fiyat artışı
-
-
Şimdi doya doya yiyiniz! Bayramdan sonra fiyatlarda rekor artış yaşanacak.Devamını izlemek amacıyla gorsele doku45nun
-
-
Kakao yağı ve çekirdeği fiyatlarındaki ‘anormal’ yükselişe ilgi çeken İHBİR Başkanı Kazım Taycı, “Bugün raflarda olan çikolatalar eski maliyetlerle yapılanlar. Bayram ardından yeni maliyetlerle üretim olacağı amacıyla fiyatlar da artacak. Çikolata bundan sonra lüks oluyor” dedi.
İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği (İHBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Kazım Taycı, Kakao yağı ve çekirdeği fiyatlarındaki ‘anormal’ yükselişe ilgi çekerek fiyatların geride bıraktığımız yılki bayram dönemime göre yüzde 80 arttığını belirtti. Bugün raflara çıkan mamüllerin eski maliyetlerle üretilenler bulunduğunu dile getiren Taycı, bayramdan sonra fiyat artışının daha da çok olacağını söyledi.
Çikolata Lüks Ürün Olacak
Dünya Gazetesinden Nurdoğan Arslan’a konuşan ve “Çikolata bundan sonra lüks ürün olacak” diyen Taycı, “Şekerlemede oran bazında geride bıraktığımız seneye göre yüzde 5’e yaklaşan bir artış olacağı kanaatindeyiz. Kakaonun dünya borsasındaki stokları hep yüksekti. Bununla eş güdümlü dünya çikolata sektöründe 7 milyon tonluk bir üretim var ve bu üretim son 20 senenin ortalamasını aldığımız vakit pandemi dahil olmak üzere devamlı yüzde 4-7 büyüdü.
Bir doğrultuda kakao ve kakao türevlerinin kullanıldığı mamüllerde bir büyüme; başka doğrultuda ise kakao çekirdeğinin üretiminde düşüş var. Bu hal ilk defa kendisini 2023 seneninın Ekim ayında gözler önüne serdi ve bu vakte kadar da devamlı ve astronomik şekilde, tarihi zirveleri gördü. Bundan kaynaklı çikolata fiyatlarının geleceğine dair çok olumlu şeyler söylemek zor” diye konuştu. Üretim, Kaplamalı Ürünlere Kayacak
Hammaddeye erişim güçleşmesi nedeniyle tablet ya da blok çikolata üretiminde de sorun olacağını dile getiren Taycı, çikolata oranı azaltılmış kaplamalı ve dolgulu mamüller üretileceğini belirtti. Taycı, rekolte oranı düşüyor. Son 3 senedir belirli bir stok vardı. Şimdi stoklar tükenmeye başladı. Gelecek 3-5 senelik süreçte rekolte bozukluğu çözülür ama o vakte kadar çikolata pahalı bir ürün olacak” dedi.
Taycı’nın verilen verilere göre, 2020-2021 sezonunda dünyada 5 milyon 290 bin ton çekirdek üretimi gerçekleşmiş. 2022-2023 sezonunda 4 milyon 900 bin ton 2023-2024 sezonunda da 4 milyon 450 bin ton. 2021’den 2022’ye geçerken yüzde 7’lik bir küçülme oldu. 2022’den 2023’e geçerken de yüzde 10’luk bir küçülme yaşandı.
Öte yandan dışsatımıların ‘kur’ kaynaklı sorunlarının halen devam ettiğini ifade eden Kazım Taycı, vatandışı müşterilere fiyatlama yapamadıklarını anlattı. Üretici dışsatımılar amacıyla ‘çift kur’ sistemi talep eden Taycı, “Kur kaç TL olmalı?” sorusu üstüne “Çok acil doların 40 TL olmasına gereksinimiz var” yanıtını verdi.
Türk dışsatımısının dünyanın mühim marketlerinde mühim rafları tuttuğunu kaydeden Taycı, “O raflardan düşersek gene girmek amacıyla çok mücadele etmemiz gerekir” yorumunu yaptı. İHBİR Başkanı Taycı, şu şekilde devam etti: “Enflasyonla mücadeleyi kuşkusuz anlıyoruz ve destekliyoruz. Ancak, bir doğrultudan da dışsatımının üretimden kopmaması, vatan dışında büyük mücadelelerle girmiş bulunduğu raflardan düşmemesi gerekiyor.”
Odak, Üretim ve İhracat Olmalı
Sektörün dışsatım ile ilgili da bilgi veren Taycı, İHBİR olarak 4.5 milyar dolar, sektör olarak da 14 milyar dolarlık dışsatımamaçladıklarını açıkladı. “Bugün, ‘faizlerin bu kadar yüksek bulunduğu bir ortamda ticaret ve yatırım ne kadar gerçekleştirilebiliyor?’ sorusu önemle ele alınmalı” diyen Taycı, “Birinci önceliğimiz dışsatım Bu konuyu aslında bir ülke bozukluğu olarak koruyoruz. İhracat bizim en mühim, en büyük silahımız.
Bunu çok iyi korumamız lazım. Güney Kore modelini de misal alarak üretimle ve dışsatıma büyüme modeline yönelmemiz lazım. Bunun amacıyla de dışsatımn önünü açmaya yönelik girişimlerde bulunmak gerekiyor” yorumunu yaptı. Sektördeki istihdam problemine da ilgi çeken Kazım Taycı, bu anlamda eğitimde yeni bir planlamaya gidilmesi gerektiğine vurgu yaptı.
Hedef ülkeler stratejisi kapsamında İHBİR olarak ABD piyasaına odaklandıklarını bildiren Kazım Taycı, “ABD’ye dışsatımmız 450 milyon dolar. Bu yılki hedefimiz 500-600 milyon dolar. Odağımız ABD ama başka piyasaları da göz ardı etmiyoruz. Örneğin Japonya çok zor bir piyasa ama o bölgeye da satış yapıyoruz. Malezya, Endonezya gene artan piyasalarımız” açıklamasını yaptı.
kaynak hayatgazetesiordu.com